logo

Unseen. Celebrating Dada

mariaGaleria Helios, Timișoara, 2016

Curator: Maria Orosan-Telea

Artiști: Marina Albu, Aura Bălănescu, Ciprian Chirileanu, Cosmin Haiaș, Marius Jurca, Gabriel Kelemen, Livia Mateiaș, Liliana Mercioiu Popa, Sorin Oncu, Renée Renard, Petrică Ștefan, Daniel Tellman, Bogdan Tomșa, Nicolae Velciov

Unseen este o expoziție în care lucrările rămân ascunse privirii, ele fiind doar un pretext pentru prezentarea ambalajelor în care sunt depozitate sau transportate de fiecare dintre artiști, în mod obișnuit.  Acest tip de gest reprezintă o reiterare a celebrei  practici dadaiste de a aduce în spațiul expozițional obiectul gata făcut și de a-l prezenta drept operă de artă. Ambalajul ca ready-made devine, astfel,  baza întregului eșafodaj pe care se sprijină conceptul expozițional. Condiția esențială este autenticitatea modalităților de împachetare, care sunt prezentate exact așa cum ele au preexistat expoziției, ne estetizate și fără scop artistic.

Materialele de protecție vor varia, evident, în funcție de lucrările pe care le îmbracă, în funcție de preferințele și importanța pe care artiștii expozanți o acordă proceselor adiacente producției artistice. Discursul curatorial punctează spre aspectele adesea trecute cu vederea, dar care în definitiv sunt de o majoră importanță. Altfel spus: în jurul fiecărei lucrări de succes stă un ambalaj puternic!

Gândită pentru un spațiu expozițional cât se poate de convențional – galeria UAP Timișoara – expoziția își propune, dincolo de dialogul pe care îl stabilește cu mișcarea dadaistă, să ridiculizeze o serie de situații constant întâlnite în lumea artei contemporane. Prin actul de a ascunde lucrările, expoziția își asumă trezirea suspiciunilor privind autenticitatea lor sau chiar privind existența lor reală în interiorul ambalajului, cu scopul de a atrage atenția asupra situațiilor conjuncturale care eludează valoarea actului de creație. Circumstanțele favorabile sau nefavorabile, sistemul de relații, animozitățile și orgoliile personale, ideile preconcepute și lipsă de aplecare accentuează paradoxul unui sistem artistic mereu criticat, dar la care contribuim cu toții într-o mai mică sau mai mare măsură.

Conceput în trei etape care alternează principiile acțiunii și non-acțiunii, ale afirmării și negării,  proiectul Unseen transformă finisajul expoziției într-o acțiune la care publicul este invitat să participe în mod activ, nu doar ca spectator.

Prima parte a proiectului  a constat într-o acțiune online, în care membrii Avantpost s-au întâlnit în spațiul virtual pentru a crea un text comun pornind de la titlul viitoarei expoziții. A doua etapă a demersului, expoziția propriu-zisă, comportă o non acțiune și o negare (a nu arăta). În final, acțiunea liberă și vie care se va desfășura cu ocazia finisajului va oferi reversul medaliei. Lucrările rămase împachetate pe tot parcursul expoziției vor fi dezambalate. Și în acest caz, abordarea artiștilor este diferită, în conformitate cu modul fiecăruia de expresie și de raportare la conceptul expozițional. Aceștia au libertatea de a alege în ce măsură vor arăta lucrările.

Tzara scria în finalul manifestului din 1918: ” Libertate: DADA DADA  DADA, urlet de culori ondulate, întâlnire a tuturor contrariilor și a tuturor contradicțiilor”. Prin jocul de negare a afirmării și afirmare a negării, creat între cele trei etape, proiectul rămâne  subordonat acestui principiu esențial al mișcării Dada: asumarea contradicției ca și condiție supremă a libertății de expresie.

 

Imagini din expoziție:

expozitie unseen 5

expozitie unseen 1

expozitie unseen

expozitie unseen 3

expozitie unseen 4

 

  • Share

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>